Evinize alacağınız beyaz eşyanın hangi konularda beyaz eşya garantileri kapsamına girip girmediğini iyi araştırmalısınız. Piyasa araştırmasını doğru yapıp satın alınan beyaz eşyanız size uzun süre kullanım garantisi verecektir.
Beyaz Eşya Garantilerinin Önemi
Tüketici hakları, tüketicinin uğrayabileceği olası maliyetleri engellemek amacıyla ortaya çıkmıştır. Bu yüzden bir tüketici, haklarını iyi bilmeli. Beyaz eşya grubu alırken garanti detayları iyi incelenip araştırılmalıdır. Böylece gerçekleşebilecek sorunlar ortadan kaldırılmış olur. Garanti, tüketicini haklarının güvence altında tutulması anlamına geliyor. Bu yüzden garanti, tüketici hakları açısından önemli bir konudur. Garanti kapsamındaki ürünlerde meydana gelen arızaların ücret alınmadan giderilmesi gibi hizmetler vardır.
Garanti, beyaz eşyaları – buzdolabları, çamaşır makineleri, davlumbazlar uzun vadede kullanılmasını destekler. Tüketiciye büyük yarar sağlayan garanti uygulaması, tüketicilerin ürünlerden alacağı performans değerini olumlu ölçüde etkiler.
Garanti Detaylarına Genel Bakış
Bir beyaz eşyanın garanti süresi standart olarak Tüketici Hakem Heyeti tarafından belirlenmiştir. Bu süre de on yıldır. Garanti süresi kapsamında beyaz eşyalarda meydana gelen arıza ve sorunlar beyaz eşya markası teknik servisi tarafından ücretsiz tamir edilir. Tamir edilmesi mümkün olmayan ürünün değişimi gerçekleştirilir.
Bazı durumlarda garanti süresi uzatılabilir. Garanti süresini uzatma yolları aşağıdaki gibidir:
- Ek garanti belgesi almak. Montaj tarihinden sonra her üründe değişmek üzere ortalama 36 ay sonra alınabilen bir belgedir. Bu süre zarfı dışında bu belge alınamaz.
- Tüketici ek hizmetlerden yararlanmak için genişletilmiş garantileri tercih edebilir. Genişletilmiş garantiler ürünü aldıktan sonra oluşturulabilir. Başlama zamanı ise genelde standart garantinin bitiminden sonradır.
Garanti Kapsamı ve Sınırlamalar
Garanti süresince cihazda herhangi bir arıza, sorun çıktığında bunu marka karşılamak zorundadır. Eğer satın aldığınız ürünün beyaz eşya garantisi ne kapsar merak ediyorsanız ayrıntılı öğrenmek için satın aldığınız firmadan bilgi talep edebilirsiniz. Ancak bazı durumlar, garanti kapsamı içerisinde sayılamaz. Bunlardan bazıları,
- Arızalı cihazın, bağlandığı dış donanımlardan kaynaklı bozulması,
- Anormal derecede fazla voltaj yüklemesi yapılan elektrik tesisatından dolayı arızalanması,
- Beyaz eşyanın tesliminden sonra meydana gelen düşme gibi durumları
- Doğa olaylarından (sel, yıldırım düşmesi vb.) bozulmalardır.
Garanti Süresi ve Uzatma Seçenekleri
Beyaz eşya garanti süresi, satın aldığınız ürünü uzun yıllar boyunca kullanabilmenizi sağlar. Herhangi bir olası sorun durumunda tamir ücretinden muaf tutularak ürünü gönül rahatlığı ile kullanabilirsiniz. Beyaz eşya için uzatılmış garanti yapmak için her üründe değişkenlik gösterebilen bir ek ücret ödeyerek ek garanti belgesi satın alabilirsiniz. Uzatılmış garanti belgeleri tüketicinin ürünü kullanırken yaşayacağı sorunları ve olası tamir ihtiyacı durumlarında yapacağı ücretlendirmelere karşı yarar/koruma sağlar. Uzatılmış garantilerin yararları arasında, tüketiciye özel sunulan imkanlar, maliyetlerin azaltılması gibi imkanlar vardır.
Garanti İşlemleri ve Servis Hizmetleri
Bir ürün için garanti talebinde bulunacaksanız ilk olarak garanti belgeleri üzerindeki bilgiler ile firmaya başvurmalısınız. Firmanın sizden istediği gerekli belgeleri tamamlayarak garanti talebini tamamlayabilirsiniz.
Yetkili servis ağı, firma tarafından gönderilen işinde uzman kişilerdir. Yetkili servis ağları, tüketiciye garanti kapsamında sağlanın bir güvencedir. Periyodik bakımları, beyaz eşyalarınızı uzun ömürlü kullanabilmeniz için aksatmamanız gerekmektedir.
Garanti Belgeleri ve Kayıt İşlemleri
Garanti belgenizde herhangi bir yanlış yapmamanız önem taşır. Garanti belgeleri sizi yasal olarak koruma altına alır bu sebepten dolayı garanti belgelerinin eksiksiz ve doğru olarak doldurulması gerekir. Garanti belgesinin eksik veya yanlış doldurulması tüketici haklarınızı yasal olarak kullanamayacağınız anlamına gelir. Bu durumdan dolayı ürünün garanti belgesinin muhafaza edilmesi gereklidir.
Bazı üreticiler ürün kaydı ve aktivasyon tarihlerini, garanti belgesi talebi sırasında kullanmak üzere saklar. Bu işlem ürünün satın alındığı, aktive edildiği tarihin ve ürünün seri numarasının kayıt edilmesidir. Ürün kaydı yapmak, ürünle ilgili özel hizmetlerden faydalanmanızı sağlayabilir.
Tüketici Hakları ve Garanti
Tüketici hakları tüketiciyi yasal olarak güvence altında tutmak için oluşturulmuş yasal düzenlemelerdir. Tüketicinin bilgi edinme, seçme, sesini duyurma, zararının giderilmesi gibi hakları vardır. Bu hakların ihlal edildiği durumlarda hak ihlaline sebep olan firmaları şikayet edebilirsiniz. Eğer haklarınızın ihlal edildiğini düşünüyorsanız Türkiye Ticaret Bakanlığı’na bağlı olan Tüketici Hakem Heyetine ve Tüketici Hakları Derneğine başvuruda bulunabilir ve yasal haklarınızı bu kurumlar aracılığıyla savunabilirsiniz.
Akıllıca Beyaz Eşya Alışverişi
Beyaz eşya satın alırken ürünün garantisi kararlarınızı etkileyen en önemli faktörlerden birisidir. Garanti süresinin uzunluğu, garanti kapsamına giren durumlar/sorunlar, alınabilecek ek garanti belgesinin süresi ve bu belgenin alım zamanı bu konudaki karar faktörlerindendir.
Beyaz eşya satın alırken dikkat edilmesi gerekenler hakkında detaylı bir araştırma yapılmalıdır. Bilinçli ve bilgili bir tüketici gerekli ürün bilgisini edindikten sonra olası sorunlara karşı ön hazırlıklı olur. Tüketici haklarını yasal yollardan çözüme kavuşturur.